Waarom deze preek – 2

2 God is liefde

God is Heilig. Maar dat kost Israël mensenlevens! Denk aan de mannen die in de ark keken en aan Uzza. Kan dat niet anders? Mensen kunnen blijkbaar niet als heiligen leven. Maar hoe zit het dan met de liefde? Waarom ziet God niet meer door de vingers?

Het klinkt gek, maar juist daaruit blijkt Zijn liefde. Hij ziet niets door de vingers, omdat Hij Heilig is en blijft. Wij moeten heilig worden. Totaal veranderen. Niet wat bijgeschaafd, en dan is het goed. De Bijbel verklaart ons total loss: geen redden aan, vanuit onszelf. Als we die diepte zien, zien we Wie Jezus is. Hij kwam niet om ons wat op te lappen. Hij kwam ons leven totaal overdoen.

In Johannes 8: 1-11 zie je weer manipulerend gedrag in de situatie rond die overspelige vrouw. In 1 Samuel 4 wordt God erbij gehaald door de aanwezigheid van de ark. Hier wordt God erbij gehaald om Jezus klem te zetten. De geestelijke leiders willen Hem op de proef stellen om te zien of ze Hem kunnen aanklagen met behulp van de wet van Mozes. Ze moeten Hem niet. Want het is lastig om met een Heilig iemand op te trekken. Zeker als je jezelf als bijna heilig ziet.

Ze hebben een punt. De vrouw is op heterdaad betrapt en kan zichzelf niet vrijspreken. ‘Oordeel maar Jezus!’ En dan houdt Jezus die mannen een spiegel voor: ‘Kijk naar jezelf….’ Ze druipen af.

Ook Jezus  weet dat het oordeel over deze vrouw vaststaat. Er moet betaald worden. En dat kan zij niet. Als Hij haar vrijspreekt, weet Hij ‘Ik moet de rekening betalen om jou heilig voor God te kunnen laten verschijnen.’ ‘Ook Ik veroordeel je niet’ betekent ‘Ik draag jouw last.’

‘Zondig niet meer’, zegt Jezus. Ze moet Hem volgen. Dat kan ze niet uit zichzelf, maar ze krijgt wel de opdracht mee. Het is bijzonder dat Jezus hier vrijspreekt, waar geen vrijspraak kán zijn tegenover een Heilige God. Alleen in Jezus zijn we vrij. Het is goed om je eigenheid, je identiteit in Hem te vinden.

Het is goed dat God blijft wie Hij is. Hij wil ons op Zijn niveau hebben. Niet oplappen en half gebroken verder laten gaan voor de eeuwigheid. Zijn Liefde is dat Hij Heilig is en van ons hetzelfde vraagt. Wees Heilig, want Ik ben Heilig!

3 Deze Tijd

Wat zien we allemaal gebeuren, als het gaat om de LHBTI-ideologie. Zo’n 15 jaar geleden kon je de krant niet opslaan of het ging over homoseksualiteit. In een TV programma bijvoorbeeld dat jongeren volgde, en hen bij hen thuis uit de kast liet komen. Of een programma dat jongeren volgde, en één persoon verdacht maakte die uit de homoscene stapte, en zijn identiteit als homo niet omarmde. Ik ken hem. Hij trouwde een lieve vrouw, heeft een mooi gezin en leeft mee met een christelijke gemeente in Rotterdam.

Zo’n 15 jaar geleden zocht ik christenen op, op zoek naar hulp. Tijdens een bijeenkomst zei iemand over bovengenoemde ontwikkelingen ‘Er zit een agenda achter. Het gaat verder. Straks ga je meer horen over transgenders, en daarna over het man noch vrouw zijn. We zitten in een geestelijke strijd waarin Gods scheppingsorde wordt aangevallen.’

Het motto ‘je mag zijn wie je bent’ raakte in. Het aantal mensen met transgendergevoelens en een transitiewens nam toe. In Engeland waren er 50 aanvragen in 2009, in 2023 5000. Je hoort en leest over omstreden puberteitsremmers en over mensen die man noch vrouw willen zijn. En het allernieuwste is dat mensen zich identificeren met een dier. Er zouden inmiddels 72 identiteiten zijn. Daar steken tegenstanders vaak de gek mee. Maar er zit een wereld van leed achter. Jongeren worden verward, en het ravijn ingestuurd met de oproep zichzelf te zijn. De oproep lijkt liefdevol, maar is dat niet. Jongeren worden in verwarring gebracht: ‘Ben ik een echte man, of vrouw?’ Je kunt kiezen uit zo’n 72 mogelijkheden, over iets dat je in de wieg gegeven is, waar je niet over na hoeft te denken. Zomaar gekregen, van onze Schepper.

De vragen in de kerk nemen toe. Wat voorheen te makkelijk veroordeeld werd, wordt nu vaak als normaal aangemerkt. Sommige gemeenten zegenen huwelijken in van mensen van hetzelfde geslacht en noemen dat een scheppingsvariant van onze Schepper. In de Bijbel kom je dat nergens tegen. Dat er moeilijkheden zijn en strijd, weet ik. Het heeft mijzelf bijna het leven gekost. Daarom, niet zomaar oordelen over mensen die een andere weg kiezen. Maar als de kerk zonde goedpraat, dan help je daarmee niemand en breng je niemand bij Jezus, die levens kan veranderen.

Met goedpraten wat beschadigd is, doe je jezelf én je omgeving tekort. Je kunt er niets aan doen als je verwarring ervaart wat je gender betreft. Dat komt naar mijn overtuiging  voort uit onze gebrokenheid. Er zijn vaak oorzaken aan te wijzen, waar je zelf geen invloed op had. Maar daarmee zeg ik niet dat je je omgeving de schuld kunt geven van je gevoelens!

Tijdens een conferentie over zelfverheerlijking stelde Carl Trueman dat de veranderingen die we zien in soapseries, vriendschappen en homostellen in onze omgeving, ons wereldbeeld sterker beïnvloeden dan argumenten vanuit de Bijbel. Het ziet er goed uit, dus het is goed. En als het goed is, vindt God het ook goed! Nederland is een open land. Vrijheid heet het. Maar diezelfde vrijheid leidt vaak tot gebondenheid.

Waarom deel ik dit? Is dit belangrijk voor mensen die geen last hebben van identiteitsvragen? Waarom moeten we hier als gemeente mee bezig zijn?

Wie heeft de openingsceremonie van de Olympische spelen niet gezien! Die maakt een geestelijke strijd zichtbaar. ‘Dit zijn onze waarden’, werd er gezegd. Staat iedereen hier achter? Is dít de vrijheid waar we trots op zijn? De vrijheid jezelf te mogen zijn, terwijl ieder die dat anders ziet belachelijk wordt gemaakt?

Er is iets gaande dat ons allemaal aangaat. Deze preek is niet alleen voor een groepje mensen dat verwarring ervaart. De kerk kan er niet omheen. God schiep ‘mannelijk en vrouwelijk’ aldus Genesis 1, en dat met een opdracht: ‘Bevolk de aarde, en breng de aarde onder jouw gezag.’ Het huwelijk is een feit. Zo bedacht God het, en het is zeer goed, naar Genesis 1:31, man en vrouw die één kunnen worden. Het is belangrijk hierover te spreken, omdat het om de eer van God gaat. Hij wordt aangevallen. De mens zit op de troon, en zegt: ‘Maar twee varianten? Dat maken wij wel uit.’

Wat als je dat anders wilt? Als je de omgang met God anders ziet? Ik denk aan het terugbrengen van de ark naar Jeruzalem. Met een kar, op mijn manier? Of met draagstokken, zoals de Allerhoogste opdraagt? Creëer niet je eigen mensbeeld omdat dat beter voelt.

In deze verwarrende tijd zie ik ook positieve ontwikkelingen. Jonge christenen met homoseksuele gevoelens die dat openlijk uiten. Alsook dat ze God willen volgen, en niet hun gevoel. Tien jaar geleden was het oorverdovend stil onder christenen die er anders over dachten dan de wereld. Christenen met homoseksuele gevoelens bemoedigden elkaar destijds in kleine vertrouwde groepen. Dat was nodig omdat de kerk zweeg over genderdiversiteit. Kerken wilden daar vaak niet over spreken of nadenken.

Daar komt nu verandering in. Er treden mensen naar buiten. Dat is een zegen. Ook omdat de geest die achter de ontwikkelingen in onze tijd zit steeds  meer openbaar wordt. De vrijheid die gepropageerd wordt, is een leugen en zal nooit tot voldoening leiden, maar steeds extremer worden en mensen verleiden. Ook op scholen onder steeds jongere kinderen. Let daarom als ouders op het onderwijs dat je kinderen krijgen, en praat over informatie die jonge kinderen kunnen verleiden, wat later tot uiting komt.

Wees alert!

Ton

Dit is het tweede deel van een artikel in drie delen

Foto’s Unsplash