Waarom deze preek  – 1

Omdat het me raakt dat tegenwoordig veel kerken meegaan met de meningen die je in de wereld hoort met betrekking tot het thema LHBTI+ . Meningen die relatief nieuw zijn, en mensen verleiden hun gevoel te volgen. Vaak worden daarbij God als onze Schepper, alsook de Bijbel, niet serieus genomen.

Het lijkt wel of de wereld een betere boodschap denkt te hebben dan onze Schepper. Dat steekt me. Steeds weer. Omdat het een leugen is. De boodschap van deze tijd is hard en genadeloos. Het brengt mensen op een dwaalspoor. Ik zie dat, en het raakt me. Ik zie mensen die hun eigenheid, hun identiteit volledig koppelen aan hun seksuele gevoelens. Alles draait om jezelf zijn. Dat is zo tegen de bedoeling van het mens zijn in, zoals God het bedoelt.

Aan de andere kant zie ik ook dat kerken in het verleden vaak negatief en veroordelend over dit onderwerp spraken, en mensen daarbij uit het oog verloren. Dat deed pijn. Mensen verlieten de kerk via de achterdeur. En nu zie je dat sommige kerken meegaan met wat de wereld als normaal ziet. Ook dat is niet de oplossing. Het gaat namelijk om genade én waarheid.

Dat motiveert me om te delen wat ik de afgelopen 15 jaar heb meegemaakt. Ik ontmoet veel mensen met homoseksuele gevoelens. Zoals de meesten van jullie weten, ken ik die zelf ook. Maar ik volg mijn gevoelens op dit punt niet. Ik heb ervoor gekozen Jezus te volgen, met vallen en opstaan.

In overleg met de oudsten van onze gemeente heb ik de laatste tijd sprekers uitgenodigd, om als gemeente vorm te gaan geven aan waar we als gemeente voor staan. Zo sprak er iemand over het huwelijk en iemand over genderdiversiteit. Binnenkort zal iemand stilstaan bij de vragen die in de gemeente leven. Daarbij zal ook iemand haar persoonlijke getuigenis delen.

De opzet van mijn preek is als volgt. Eerst wil ik vanuit het Oude Testament kijken naar God die Heilig is. Daarna vanuit het Nieuwe Testament naar Jezus die zonde vergeeft. Tenslotte wil ik kijken naar deze tijd, naar wat ik zie gebeuren en hoe we ons moeten verhouden tot het LHBTI-vraagstuk als kerk in deze tijd. Het is belangrijk om onszelf als gemeente te zien in de lijn van de kerk van alle tijden, en ons daar niet buiten te plaatsen. Wat met betrekking tot dit onderwerp steeds meer gebeurt.

1 God die Heilig is

Het is ingewikkeld om als klein volk door God uitgekozen te zijn. Het brengt voor Israël een grote verantwoordelijkheid mee, die ze vanuit zichzelf niet aankunnen. Het vraagt om geloof, toewijding, en volkomen overgave. Onder koning Saul lukt dat niet. Onder koning David gedeeltelijk. Het oude verbond maakt duidelijk dat Jezus nodig is. Het volk redt het niet zonder verlossing.

Laten we de ark van het verbond eens volgen in de geschiedenis van Israëls koningen, Saul en David. Daarmee wil ik benadrukken dat God Heilig is. Dat is belangrijk om te zien, voordat we naar ónze tijd gaan kijken. Het heeft mij de afgelopen tijd bezig gehouden, en geholpen om duidelijker te krijgen waarom we in onze tijd niet met alle winden moeten meewaaien.

In 1 Samuel 4 lees je dat Israël de oorlog met de Filistijnen hopeloos verliest. Er sneuvelen 4000 mannen. Waarom laat de Heer Israël de nederlaag lijden?

Saul dacht ‘laten we de ark van het verbond erbij halen. Dan zal de Heer in ons midden zijn, en ons bevrijden uit de greep van de vijand.’ Luid gejuich als de ark van de Heer in het leger van Israël binnenkomt. De Filistijnen schrikken ervan. God er hoogst persoonlijk bij halen is nogal wat. De Filistijnen worden bang, maar vechten vol overgave omdat ze geen slaaf willen worden van Israël. Ze winnen de strijd en nemen de ark mee als buit.

God er op deze manier bijhalen werkt dus niet voor Israël. De Filistijnen denken dat ze de God van Israël nu in hun macht hebben, maar ook dat werkt zo niet.

De ark brengt ellende met zich mee. Mensen worden ziek en sterven door Gods aanwezigheid. De Heer pakt de inwoners van Asdod hard aan, lees je in 1 Sam 5:6. De god van de Filistijnen valt van zijn voetstuk. Tot twee keer toe. God is Heilig en Aanwezig, liefdevol voor wie Hem volgen. Maar Hij is niet te vangen of te gebruiken of te sturen door mensen.

De Filistijnen krijgen dat door: ‘Wat moeten we met de ark van de God van Israël,’ staat er in vers 2. Ze moeten hem kwijt. ‘Hoe kunnen we hem het beste terugsturen?’ Ze sturen de ark met geschenken terug naar Israël, om God tevreden te stellen, en van Hem af te komen. Zo komt de ark terug in Israël.

De ark van het verbond wordt op plaatjes vaak onbedekt afgebeeld. Maar zo mag hij niet vervoerd worden! Het voorschrift is dat de ark bedekt moet zijn tijdens het vervoer.

Israël is blij! Maar van korte duur. In 1 Samuel 6:19 staat ‘Er stierven 70 mensen.’ Waarom? Omdat ze naar de ark keken! Het volk treurt, want de Heer heeft hen zwaar getroffen. De burgers van Bet-Semes vragen zich af ‘Wie kan de Aanwezigheid van de HEER, die Heilige God verdragen? Bij wie kunnen we de ark kwijt?’ Ook in Israël weten ze niet hoe ze met de Heilige God moeten leven. Het is geen doen, leven met deze God. Ze moeten de ark kwijt!

Saul had blijkbaar nooit het verlangen dat David wel had, om de ark terug te halen naar Jeruzalem. Dat was hem te ingewikkeld. God moet op afstand blijven. Want omgaan met de Heilige is niet eenvoudig. Hij moet ergens gestald worden waar niemand er last van heeft. En dan gaat de ark naar Kirjat-Jearim.

Twintig jaar later, lees je in 2 Sam 6, gaat de ark naar Jeruzalem op een wagen. Omringd door feestelijkheden en aanbidding. Er komen veel mensen op af. In vers 7 lees je over de woede van de Heer tegen Uzza, die zijn hand uitsteekt naar de ark, en hem vastgrijpt. David is boos omdat de Heer Uzza doodt. Hij wordt bang en durft de ark niet meer verder te begeleiden naar de Davidsburcht.

Wat zal er door David heen zijn gegaan. Hij is verdrietig, boos en bang: ‘God waarom bent U zo, en doet U zo!’ Wij zoeken toch het goede voor U, onze intentie is goed!

Ik denk dat David, toen hij zonder ark in Jeruzalem terugkwam, veel heeft nagedacht over de omgang met God, en hoe hij het volk moest leiden als koning. Hij dient God, maar God is ver weg. En waarom deze klap? Hij zal nagegaan zijn wat er fout ging, wat hij fout deed. De bepalingen nagaan. Hij kwam erachter dat de ark met draagstokken naar Jeruzalem moest worden gebracht.

God staat in Zijn recht, maar het voelde niet eerlijk.

Het is belangrijk God te dienen, en Hem te volgen door te luisteren naar Zijn stem. Je ziet dat het volk de neiging heeft voor God in te vullen hoe Hij moet handelen. Is die neiging voor ons niet herkenbaar?

Je ziet ook keer op keer dat God daar niet in meegaat. Het Oude Testament laat zien dat God Heilig is. Alsook dat dat voor verwarring zorgt onder het volk Israël, maar ook onder de Filistijnen, de heidenen.

Gods Aanwezigheid is niet vanzelfsprekend in ons voordeel. Hij is goed, genadig, liefdevol. Hij houdt van ons. Is krachtig aanwezig in ons bestaan. Maar we kunnen deze liefdevolle God nooit naar onze hand zetten.

Ton

Dit is het eerste deel van een artikel in drie delen

Foto’s Unsplash