‘The Reformation Project’ stelt: ‘Het celibaat is een gave, geen eis.’ Zo denken voorstanders van homoseksuele relaties er ook over: ‘Het is oneerlijk en in strijd met het christelijk geloof, om onthouding op te leggen aan mensen met homoseksuele gevoelens, als een geestelijke doekje voor het bloeden’, zeggen ze. Ik bekijk die uitspraak in het licht van wat de Bijbel zegt over vrijheid en de manier waarop God die gebruikt om Zijn doel te bereiken. Goed reageren op Zijn roeping heeft volgens mij altijd te maken met vrijheid in Christus. Om Gods oproep tot seksuele onthouding goed te kunnen begrijpen, moet je weten wat vrijheid is.
Celibaat als keuze?
Het celibaat is geen hoeksteen van het christelijk geloof. Toch bestaat het allang in de kerk. Sinds 1139 is het een onderdeel van de katholieke priesterwijding. Maar mensen wijdden zich ook vrijwillig toe aan God. Iedereen kan daarvoor kiezen.
Laten we de uitspraak van ‘The Reformation Project’ eens bekijken.
Merriam-Webster definieert vrijheid als ‘vrij zijn, zonder dwang of noodzaak.’ Dat is een goede definitie van de vrijheid van burgers in een vrije samenleving. Maar die definitie klopt níet met wat de Bijbel leert, namelijk dat vrijheid een doel heeft dat verder gaat dan ‘zonder dwang of noodzaak.’
De Bijbel maakt duidelijk dat we worden geboren in een wereld die God niet kent. Door de zondeval leven we – van generatie op generatie – als slaven van de zonde, die scheiding maakt tussen God en ons, naar Jesaja 59:2. We zijn niet vrij. Zonde maakt dat het niet lukt om het goede te doen, naar Psalm 3:10-12; 14:1-3; 53:1-3; Lukas 18:19. Daardoor beschadigen we onszelf en anderen. We zijn vanaf ons allerprilste begin geneigd kwaad te doen:
‘De Heer … zei in zijn hart: ‘… de gedachtenspinsels van het hart van de mens zijn slecht, van zijn jeugd af.’’ Genesis 8:21.
We zijn niet vrij om het goede te kiezen. De vrijheid om daar wél voor te kunnen kiezen komt van God. Door Jezus: ‘Als de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.’ Johannes 8:3.
De vrijheid die Jezus geeft, overtreft alle aardse vrijheden. Omdat ze blijft. Maar ze kan je wel ontglippen. Paulus waarschuwt: ‘Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgekocht. Houdt dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.’ Galaten 5:1.
Het soort vrijheid waar het hier om gaat, is niet ‘vrij zijn van dwang of noodzaak’ zoals Merriam-Webster schrijft. Onze burgerlijke vrijheid geeft een enorme bewegingsvrijheid! Staat zelfs misstappen toe, zolang je anderen geen pijn doen. We zijn vrij om domme dingen te doen, zelfs, tot op zekere hoogte, slecht te zijn.
Maar in Gods Koninkrijk gaat het niet om dat soort vrijheden. De vrijheid die je als gelovige ontvangt – en die ‘je werkelijk vrij maakt’ – is niet vrij zijn van dwang of noodzaak, maar vrij om te kiezen wat goed is. Paulus schrijft erover in Romeinen 6: ‘Wat zullen we dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? Volstrekt niet!’ Romeinen 6:1-2.
De vrijheid van Christus geeft je een enorme bewegingsvrijheid. Maar niet om verkeerde dingen te doen. Vrijheid in Christus houdt niet in dat je je kunt koesteren in eindeloze mogelijkheden, maar dat je góede werken kunt gaan doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat je daarin zou wandelen,’ naar Efeziërs 2:10. De vrijheid in Christus stelt je in staat te reageren op je unieke roeping, van Godswege.
Dat onderscheiden, maakt dat je gaat zien dat Gods roeping je vrijmaakt om góed te doen. Niet om vrij te zijn van dwang of noodzaak. In de geschiedenis van de kerk zie je dat Gods roeping meestal het tegenovergestelde doet.
Vrijheid?
God geeft Jeremia in hoofdstuk 16:1 de opdracht niet te trouwen. Reden daarvoor is een vrouw en kinderen ontberingen te besparen, volgens vers 3 en 4. Dat elke vrouw in Juda ontberingen zou lijden, of ze met Jeremia getrouwd was of niet, wijst op een diepere symboliek, misschien vergelijkbaar met Hosea’s (1:2) opdracht om een prostituee te trouwen. Hoe dan ook, Jeremia kiest ervoor Gods roeping te beantwoorden. Maar dat bevrijdt hem niet van dwang of noodzaak. En daarin is Jeremia geen uitzondering.
Van bijna iedereen in de Bijbel met wie God een bijzondere weg gaat, wordt gevraagd iets van hun persoonlijke vrijheid op te geven. Soms wordt die zelfs met geweld afgenomen:
- Jozef – door zijn broers als slaaf verkocht naar Egypte, wordt daaruit bevrijd en geeft God alle eer.
- Esther – haar roeping houdt in dat ze haar leven en dat van haar volk riskeert. God gebruikt haar nederigheid in Zijn plan.
- Daniël – wordt gevangen genomen door de Babyloniërs. Door zijn gehoorzaamheid aan God wint hij de gunst van koning Nebukadnezar.
- Johannes – wordt verbannen naar Patmos, waar Jezus hem in visioenen de eindtijd laat zien.
Een goede reactie op Gods roeping houdt niet persé slavernij of gevangenschap in. Maar veroorzaakt vaak wel een enorme verandering in iemands leven: van comfortabel naar ongemakkelijk, van veilig naar onzeker, van bekend naar onbekend, en mogelijk zelfs alle drie:
- Abraham – verruilt zijn vertrouwde geboortestad voor het gevaar en de onzekerheid van het Beloofde Land.
- Mozes – laat zijn leven als prins in Egypte achter en later zijn leven als herder in Midian. Na de uittocht draagt hij de verantwoordelijkheid om tussen God en Israël te bemiddelen.
- David – heeft als koning voortdurend te maken met bedreigingen, veldslagen en conflicten.
- Naomi – haar leven is getekend door tragedie en verlies. Maar door haar geloof vindt ze opnieuw verbondenheid.
- Jeremia – krijgt de opdracht niet te trouwen, en krijgt te maken met tegenstand en gevangenschap door zijn bediening.
- Hosea – krijgt de opdracht een prostituee te trouwen en kinderen met haar te krijgen om zo een levende illustratie te zijn van Gods relatie met Israël.
- Amos – geeft een eenvoudig leven als herder op voor een leven van profeteren tegen de machtigen en rijken van zijn tijd.
- Maria – lijdt vermoedelijk haar hele leven onder een sociaal stigma en oordelen van mensen.
- Johannes de Doper – wijdt zich aan zijn bediening als wegbereider voor de Messias, en verdwijnt van het toneel als Jezus Zijn bediening begint.
- Jezus – leeft in dienst van God, zonder te trouwen of kinderen te krijgen; aanvaardt de dood in de bloei van Zijn leven.
- Paulus – doet afstand van zijn hoge status om het steeds controversiëler wordende evangelie van Christus te prediken.
- tal van anderen…
Er is een reden waarom je geroepen bent een slaaf van Christus te zijn. Aan je roeping gehoor geven betekent niet alleen jezelf overgeven aan je nieuwe Meester, maar ook in je omstandigheden als Zijn dienaar. Die omstandigheden beperken je aardse vrijheid. Wist die soms zelfs helemaal uit. Petrus schrijft: ‘Leef als vrije mensen, maar gebruik je vrijheid niet als een dekmantel voor het kwaad; leef als slaven van God,’ 1 Petrus 2:16.
De oproep tot seksuele onthouding voor mensen met homoseksuele gevoelens is geen harde eis, maar eerder een oproep tot een nieuw leven. Gods Geest is aan het werk! De vrijheid in Christus omringt je als gelovige. Niet om je in te sluiten en je verlangens onder bedwang te houden. Maar als een liefdevolle omhelzing die je bewaart voor hogere doeleinden. Vrijzijn in Christus is niet vrij zijn van dwang of noodzaak, maar vrij om te kiezen wat goed is.
Conclusie
Jezus maakt vrij! Maar je vrijheid in Hem is anders dan de vrijheid die wereldse autoriteiten geven. De vrijheid van Christus betekent de vrijheid om ‘Ja’ te zeggen tegen Zijn oproep. Daar kan je niet aan beantwoorden – laat staan ernaar handelen – als je nog steeds in zonde leeft.
Als je ‘Ja’ zegt, mag je erop rekenen dat de Heilige Geest je kracht en wijsheid geeft om de opdracht te vervullen die God voor je heeft. Ook als je jezelf daarvoor grenzen oplegt, om je van jezelf af te keren en op God te richten – tot Zijn glorie.
Rick, vrij vertaald en met toestemming geplaatst. https://forfreedomnow.wordpress.com/2024/12/09/is-it-fair-to-call-ssa-people-to-sexual-abstinence/
Foto Unsplash
Iemand reageert: ‘Jammer dat de oproep tot seksuele onthouding alleen beperkt wordt tot mensen met homoseksuele gevoelens! Die zijn niet de enigen voor wie dit geldt, maar je zou wel de indruk kunnen krijgen. Mensen met homoseksuele gevoelens zijn geen uitzondering wat dit thema betreft…