HET LICHT KOMT!

‘Het volk dat in duisternis ronddoolt, ziet een schitterend licht.’  Jesaja 9: 1

Kerst vieren vraagt om creativiteit dit jaar! We kunnen niet bij elkaar zijn, zoals we willen. De sfeer is er, dat wel. Lichtjes, versierde bomen en tuinen.

In een tuincentrum dacht ik: Kerst lijkt wel het feest van het rendier. Niets doet aan Jezus’ geboorte denken. Tja, dat heb je in een postchristelijke samenleving. De Europese overheid stelt voor de naam ‘kerst’ weg te laten. Niet iedereen is immers Christen?

We beleven wonderlijke tijden!

Wat opvalt in onze wereld, in Europa, en in ons land, dat zijn twee grote klimaatproblemen. Bij het eerste gaat om de gevolgen van een gevaarlijke opwarming van de aarde.

Het tweede heeft te maken met een gevaarlijke afkoeling, verkilling van de liefde.

In beide herken je de weeën waar Jezus over spreekt: geweld, natuurrampen en besmettelijke ziekten leveren druk en stress op. Complottheorieën leiden tot verdeeldheid. Ook onder christenen.

Veel mensen maken zich zorgen. En terecht!

Jesaja profeteert dat het volk dat in duisternis ronddoolt een schitterend licht zal zien. Soldatenlaarzen en jassen met bloed worden verbrand! Er komt een nieuwe sterke man, een kind van Naam: Wonderbare Raadsman! Goddelijke Held! Eeuwige Vader! Vredevorst!

Indrukwekkende namen. Voor Iemand die niet met één Naam aan te duiden is.

Esther, zendingswerker in Burkina Faso, schrijft: ‘Hoewel kerken hier vanwege de veiligheid dicht zijn, zie je ook een sterke reactie op Gods evangelie. Dertig nieuwe gelovigen zeiden “Kunnen we niet in ons eigen dorp samenkomen?” Onze Heer bouwt Zijn kerk te midden van zware omstandigheden. Bid dat Zijn licht zal schijnen in ons, en velen naar dat licht toe getrokken mogen worden, en hun vertrouwen op Jezus stellen.’

Jezus is het licht dat schittert in de duisternis. De vredevorst die zal heersen over Israël en alle volken.

We leven in de tussentijd.

Tussen Zijn eerste komst die wij vieren met kerst, en Zijn tweede komst als Vredevorst. Weet je nog, die Rots die van de heuvel af komt rollen, uit Daniël 2? Hij zal de macht van de heidenen over Jeruzalem verpulveren, en Zijn Rijk oprichten!     

Zover is het nog niet. Maar in het wereldgebeuren hoor je Zijn naderende voetstappen. 

Hoe overleven wij de stress en duisternis van deze tijd? Er gebeurt zoveel, er moet zoveel.   

Blijf dichtbij Jezus! Vertrouw je aan Hem toe met heel je hart, al je gedachten en gevoelens, en je hele verstand!

Alleen Hij kan ervoor zorgen dat je van binnen rustig blijft

Wie God gelooft, is  een gelukkig mens!       

We wensen je een gezegend kerstfeest toe!   

Namens bestuur en team van Onderweg.nu,

Bertien